Hoppa till sidans innehåll

Lite historia!

2014-11-17 19:02
”Cirka 2500 åskådare hade samlats på söndagen vid Tybobanan i Grängesberg där seriepremiären i Bergslagsserien i motocross gick mellan Berguvarna, Grängesberg, Vikingarna, Örebro, Indianerna, Kumla och Kanonerna, Karlskoga”.
  • Uppdaterad: 2015-06-25 23:14

Motocross i Gränges – här är historien!
”Cirka 2500 åskådare hade samlats på söndagen vid Tybobanan i Grängesberg där seriepremiären i Bergslagsserien i motocross 
gick mellan Berguvarna, Grängesberg, Vikingarna, Örebro, Indianerna, Kumla och Kanonerna, Karlskoga”. 


Den forna moto-cross-banan är idag nästan helt igenväxt och till stora delar belägen inom rasriskområdet.Bergslagsposten har sammanfört två av dåtidens afischnamn inom gränges-crossen—Per-Olof  Roman och Bert Holmqvist.   Vi vandrar runt i den terräng som en gång var ett blomstrande motorstadion, men som numera är helt täckt av lövsly och ogräs. I den svårframkomliga grönskan känner dock både Bert och Per-Olof igen detaljer från banan: -- Kommer du ihåg den här gropen,Bert?  Den grävde en schaktmaskin från bolaget upp åt oss, säger Per-Olof och pekar på en sänka i den svarta gruvmullen.---Vi fick hjälp från bolaget med schaktjobben och el-dragningen. Annars var det vi grabbar och våra föräldrar som gjorde det mesta jobbet.

 

BERGUVARNA.

Crossen i Grängesberg tog fart när stockholmaren Gustav ”Spackel” Persson kom till Grängesberg  1951. Han tillhörde landets elit på området och blev en fin injektion när han bosatte sig i Grängesberg. Gustav, som numera är pensionär och med bopålarna i  Mariefred , minns  åtskilligt från de här åren. ---I början samarbetade vi med motorklubben i Ställdalen. Vi kallade oss Berguvarna, ett namn som följde med  när vi sedan körde tävlingar i regi av Grängesbergs MS. ---Om jag inte missminner mig gick den första tävlingen på slighögarna  våren 1953.--- På vintern arrangerade vi också bil och mc-tävlingar på  Örabergsdammen.   ”Spackel” fungerade både som förare och ordförande i klubben. En styrelse i Grängesbergs Motorsällskap från den tiden  kunde se ut så här: Gusav Persson, ordförande,  Per-Olof Roman, vice,  Roland Hellberg, sekreterare,  Nelly Holmqvist, kassör,  Per Roman, materialförvaltare,  samt Karl Larsson,  Gösta Olsson,  Bengt Askesjö,  Evert Asph och  Göte Wirström.   Tävlingskommitte: Gustav Persson,  Per Roman,  P.O. Roman, Aldor Jansson och Roland Hellberg.   Berguvarna deltog i Bergslagsserien i moto-cross och till en början fick man låna förare från Borlänge för att få ihop fullt lag. Premiärgänget bestod av Gustav Persson, Per-Olof Roman, Sven-Erik Jansson  och Leif Cedergren.Berguvarna kom att bli ett aktat namn i cross-kretsar och var mycket framgångsrika. Per-Olof Roman t.ex. åkte till sig uppmärksamhet var han än drog fram.

 

OCKSÅ I LUDVIKA.

”Berguven Roman helt överlägsen”,     ”Maskinskada kunde inte stoppa Roman”,   ”Roman och Berguvarna segrade som väntat”  var några av rubrikerna i tidningarna på den tiden.  Han tillhörde de absolut mest lovande åkarna i landet där stjärnorna  hette Bill Nilsson och Sten ”Storken” Lundin.  Per-Olof körde i den tyngsta klassen –500 kubik—och han tyglade legendariska märken som Triumph, Norton ,  Ariel och BSA.   På den tiden fanns det också moto-cross  i Ludvika, nämligen på Ickorrbotten, där premiärtävlingen lockade inte mindre än 5000 åskådare!---Jag kommer speciellt ihåg Kennet Trogen, som körde för Ludvika och senare även för oss. Han var en av de bästa 250-kubiksåkarna i landet men kanske lite för våghalsig, flinar Per-Olof.   Romans karriär kom att omfatta fem år. Han var bara 23 år när han fick nog. Ett benbrott vid en DM-tävling i Valbo satte punkt för hans tävlande.

 

SM-sexa.

En som också var väldigt ung när han lade upp var Bert Holmqvist. Till skillnad från den äldre Per-Olof upplevde Bert sina glansdagar under andra hälften av 50-talet.   För hans del handlade det huvudsakligen om en Monark på 175-kubik med Ardie-motor.---På den tiden skulle alla ha Husqvarnas Silverpilen men den var både för hög och lång för kortväxta typer som mig, påpekar Bert.   1956 var hans bästa år. Då blev han sexa i SM och fick erbjudande om fabrikskontrakt med Husqvarna.--- Men då skulle jag få lov att köra helt i deras ledband och det ville jag inte.

 

Sabotage.
  Visst var det skillnad på crossen då och idag. Det kan Bert intyga. Materialet var inte av samma klass som nu, heller inte banorna. ---Ibland körde vi på rena leråkrarna, inskjuter Per-Olof.   Konditionsträning var ett okänt begrepp och styrketräning var också eftersatt.---Jag har aldrig tagit i en skivstång. Däremot tränade jag handlederna, upplyser Bert.   Bert var bara 21 år när han fick kasta in handduken. Det är inte enbart angenäma minnen han har av de sista åren som cross-åkare.---Det blev mer och mer vanligt att man råkade ut för sabotage. Vid en tävling hade någon hällt någonting i min bensin så att motorn skar. Det gjorde att man tappade sugen samtidigt som jag tyckte att jag tävlat tillräckligt många år. Jag började ju som 16-åring, påpekar Bert.   Per-Olof håller fortfarande kontakt med  moto-crossen som funktionär inom Grängesbergs MS. För Bert däremot blev crossen en förlustelse under ungdomsåren.

 

 

 

Besök oss på Facebook

480px-Facebook_icon_2013.svg

 

Spela genom oss:

Sponsorer:

BRA Bygg & Tak

Rivtjänst.se

JK Forest Grangärde AB

 

Postadress:
Grängesbergs MS - Motorcykel och Snöskoter
Lindvägen 26
77230 Grängesberg

Kontakt:
Tel: 0240-20472
E-post: This is a mailto link

Se all info